Karel Appel

Kleur en expressie! De Nederlandse kunstenaar Christiaan Karel Appel werd op 25 april 1921 in Amsterdam geboren. Van 1942 tot 1944 studeerde Appel aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Op de academie sloot hij een hechte vriendschap met de kunstenaars Corneille en Constant. Deze vriendschap zou later in zijn leven van grote invloed zijn op de carrière van Appel.

Lees verder...

De oorlog en de jaren daarna

Aan het begin van de hongerwinter maakte Appel enkele indringende portretten van sterk vermagerde Nederlanders. In 1946 had Appel zijn eerste solotentoonstelling in het Beerenhuis in Groningen. Enige tijd later nam hij deel aan de expositie ‘Jonge Schilders’ in het Stedelijk Museum in Amsterdam. In deze periode werd Appel vooral beïnvloed door kunstenaars als Picasso, Matisse en Dubuffet. In 1947 begon Appel met beeldhouwen. Het werk ‘Drift op Zolder’ is een resultaat hiervan. Samen met de kunstenaars Corneille, Constant, Anton Rooskens, Theo Wolvecamp en Jan Nieuwenhuys richtte Appel op 16 juli 1948 de Experimentele Groep Holland op. In november van dat jaar bezochten enkele leden hiervan de conferentie over avant-garde kunst in Parijs. Op deze conferentie kwam Appel in contact met Deense en Belgische kunstenaars waarmee hij de bekende CoBrA groep oprichtte. CoBrA is een afkorting van Copenhagen, Brussel en Amsterdam.

Cobra

In Denenmarken werd het werk van de CoBrA goed ontvangen. Ook in Nederland krijgen ze in 1950 een expositie, in het Stedelijk Museum. De tentoonstelling blijkt echter een groot schandaal. Teleurgesteld vestigt Appel zich datzelfde jaar nog in Parijs, waar de tentoonstelling herhaald wordt. Hier wordt de kunst veel beter ontvangen. In de jaren die volgden kreeg Appel verschillende succesvolle internationale solotentoonstellingen en ontving hij in 1954 de UNESCO prijs op de biënnale van Venetië.

De jaren na Cobra

Na het uiteenvallen van de CoBrA groep begint Appel met steeds dikkere verf impasto te schilderen en hij ontwikkelde steeds meer zijn eigen stijl. De internationale doorbraak van Appel begon rond 1957, toen zijn werk te zien was op de biënnale van Sao Paulo. Er kwamen steeds meer solotentoonstellingen in New York en Parijs en in 1968 eindelijk ook in het Stedelijk Museum. Gedurende deze periode gaat Appel steeds meer richting de abstracte kunst, hoewel hij dit zelf blijft ontkennen. Rond 1990 heeft Appel vier ateliers; in New York, Connecticut, Monaco en Toscane.

De Stijl van Appel

Het werk van Appel is meestal uit meerdere lagen opgebouwd, waardoor het werk diepte verkrijgt. De figuren worden in minstens twee stadia opgebouwd en zijn meestal tegen een eenkleurige achtergrond geplaatst. Naar eigen zeggen schildert Appel nooit abstractie, al benadert zijn werk dat wel sterk. In zijn werk ontdek je echter altijd herkenbare figuren; mensen, dieren, bomen, etc. Tijdens de CoBrA-periode schilderde Appel simpele vormen met stevige contourlijnen die opgevuld werden met felle kleuren. Pas later liet hij de samenhang van vorm en kleur los.

Verberg uitgebreide omschrijving

De Kunstuitleen Den Haag biedt u een keuze uit 21 werken van Karel Appel. Klik op één van de werken voor meer informatie en beschikbaarheid voor verhuur.